Recensie: Een van ons liegt van Karen M. McManus

Uitgeverij: Best of YA
Publicatie datum: mei 2017
Genre: mysterie, YA
Gelezen op: 17 december 2017
Mijn beoordeling: ★★★✩✩

“Ik geloof dat we soort-van vrienden zijn – of zo bevriend als je maar kunt zijn als je er niet honderd procent zeker van bent of de ander jou voor een moord zal laten opdraaien.”

Toen ik voor het eerst hoorde over Een van ons liegt wist ik direct dat dit een boek was dat ik wilde lezen. De synopsis van het verhaal maakte me super nieuwsgierig – ik houd er altijd wel van om te proberen een mysterie op te lossen! Het kwam er echter maar niet van om hem te kopen en te lezen (misschien komt dat door mijn torenhoge stapel TBR-boeken, oeps). Een paar weken geleden kreeg ik echter een recensie-exemplaar thuisgestuurd, waardoor ik het boek toch wel snel moest gaan lezen.

Een van ons Liegt gaat over vijf jongeren die op een middag moeten nablijven – Bronwyn, Addy, Nate, Cooper en Simon. Simon heeft de beruchte roddel-app van Bayview High ontwikkeld, maar is eigenlijk nogal een muurbloempje, want hij hoort nergens bij. Tijdens het nablijven gebeurt er iets verschrikkelijks: Simon overlijdt. En de politie is er zeker van dat zijn dood geen ongeluk is; hij is vermoord. De verdachten? De vier jongeren die samen met hem moesten nablijven. Allemaal hebben ze geheimen, en daardoor hebben ze ook allemaal een motief. Maar één van hen liegt. De vraag is: wie is de dader?

Op het eerste gezicht lijken de vier tieners heel erg stereotype. Bronwyn is nogal een nerd, met hoge cijfers en een droom om naar Yale te gaan. Addy is je typische populaire diva en homecoming-prinses. Nate is een crimineel en drugsdealer met een strafblad, en als laatste Cooper – de beste speler van het honkbalteam met al een aantal studiebeurs aanbiedingen in zijn zak.

Later, nadat ik een tijdje in het verhaal zat, kwam ik er eigenlijk achter dat ze helemaal niet zo stereotype zijn als ze lijken. Ieder personage heeft een eigen stem, een eigen verhaal en geschiedenis. Ieder personage heeft zowel pluspunten als gebreken – ze zijn menselijk. Dit zorgde er bij mij voor dat ik me goed in kon leven in alle personages en naarmate ik verder las, een beetje een band met alle vier kreeg.

Een ander pluspunt was dat het verhaal lekker makkelijk weglas. De schrijfstijl is niet erg moeilijk en er zit veel spanning in, waardoor ik steeds verder wilde lezen. Ik heb het boek dan ook in een paar dagen tijd uitgelezen. Toch waren er ook bepaalde punten waar ik me aan ergerde. Het verhaal is geschreven vanuit de vier verdachten, wat ik gewoon prima vind, alleen werd er in het begin nogal veel gewisseld van standpunt. Dit zorgde ervoor dat ik soms even moest terugbladeren naar het begin van elk hoofdstuk om te kijken vanuit welk standpunt het nou werd geschreven, omdat ik dat al was vergeten.

Een ander puntje wat ik wat minder vond, was de taal die de jongeren gebruiken in het boek. Ze gebruiken woorden zoals ‘pover’ en ‘heethoofd’, en nog veel meer andere woorden die wij, als tieners, nooit zouden gebruiken. Ik heb het nagevraagd bij een aantal lezers die het boek in het Engels hebben gelezen en kwam erachter dat het woordgebruik in de originele taal wel gewoon goed is. Dit had in de vertaling daarom ook veel beter gekund.

“Het moet altijd eerst slechter worden, voordat het beter kan worden.”

Naarmate de ontknoping dichterbij komt begon ik wel een vermoeden te hebben wie de dader kon zijn. Het hele verhaal lang was ik al op zoek naar aanwijzingen, maar dan gebeurde er steeds weer iets waarvan ik dacht: ‘nee, jij kan het tóch niet zijn!’. Richting het einde begon ik één personage steeds meer te verdenken, maar uiteindelijk bleken mijn vermoedens niet juist te zijn – toen ik erachter kwam wie het nou had gedaan, was het niet de persoon die ik in gedachte had. Eigenlijk was ik best wel teleurgesteld met de echte ontknoping, maar wat wel goed was, was dat de schrijver mij (en ik denk ook vele andere lezers) helemaal op het verkeerde spoor had gezet!

Al met al vond ik het een goed boek, maar er zijn aardig wat dingen die beter hadden gekund. Ik denk dat ik het boek een stuk leuker had gevonden als ik hem toch in het Engels had gelezen. Toch vind ik het wel een aanrader voor iedereen die van mysteries houdt! Heb jij het boek al gelezen?