Recensie: Iskari, de laatste Namsara van Kristen Ciccarelli

Titel: Iskari, de laatste Namsara
Auteur: Kristen Ciccarelli
Uitgeverij: Blossom Books
Publicatie datum: oktober 2017
Genre: fantasy, YA
Gelezen op: 3 december 2017

“Asha keek op naar een lang, smal gezicht vol sproeten. Zo veel sproeten als er sterren aan de nachtelijke hemel stonden. Hij was zo dichtbij dat ze zijn lichaamswarmte kon voelen. Zo dichtbij dat ze het zout op zijn hand kon ruiken.”

Asha is een drakenjager. En niet alleen dat – ze is ook nog eens de dochter van de drakenkoning van Firgaard. Jaren geleden heeft ze de Eerste Draak zo boos gemaakt dat hij Firgaard verwoestte en Asha verbrandde. Op het nippertje overleefde ze het, maar het volk is op zijn zachtst gezegd niet erg blij met Asha. Als poging om het volk tevreden te stellen zal ze verplicht moeten trouwen met de commandant van haar vaders leger, en die trouwerij komt er sneller aan dan gedacht. Als de rode maan verdwenen is zal de trouwerij plaatsvinden. Er is maar één manier om eronder uit te komen: Asha moet de Eerste Draak, Kozu, doden in ruil voor haar eigen vrijheid.

Dit blijkt echter een lastigere opgave dan gedacht. Al snel blijkt dat niet alles is wat het lijkt, en dat er geheimen worden ontrafelt die Asha’s hele leven op haar kop lijken te zetten.

Zodra ik het boek voor het eerst zag was ik verkocht. Dat kan denk ik ook niet anders – kijk maar naar de kaft van dit boek. In één woord: wauw! Op de voorkant van het boek zie je Asha met haar favoriete wapen in haar hand, een bijl. Ze kijkt uit over een stad, terwijl boven haar een enorme draak vliegt. Niet alleen de kaft van het boek is adembenemend – bij elke eerste druk krijg je een prachtige stofomslag bij het boek, met aan de achterkant een poster waarop Asha aan de voorkant is afgebeeld.

De mooie omslag en de synopsis van het boek zorgden er wel voor dat ik torenhoge verwachtingen had. Draken? Een drakenjager? Yes! Toen ik begon met lezen lukte het me echter niet om direct in het verhaal te komen, waardoor ik het lezen van dit boek maar bleef uitstellen. Dit duurde zo tot ongeveer pagina 100 – vanaf dat moment las ik het boek in minder dan twee dagen uit.

“Er was eens een meisje dat zich aangetrokken voelde tot slechte dingen. Zoals verboden, oude verhalen. Het deed er niet toe dat haar moeder gestorven was aan de oude verhalen. Het deed er niet toe dat er velen vóór haar aan gestorven waren. Het meisje liet de oude verhalen toe. Ze liet toe dat ze haar hart verteerden en haar slecht maakten.”

Asha is een heel realistisch personage – ze is niet perfect, nogal impulsief en is soms wat te hard, maar is daarnaast ongelooflijk stoer en als ze iets wil, gaat ze hier ook voor. Ik mocht haar direct, ook omdat ze niet het typische vrouwelijke hoofdpersonage is dat je vaak leest.

De wereld die Kristen Ciccarelli heeft gecreëerd vond ik echt heel tof en was erg goed uitgedacht. Van verboden verhalen en draken die smachten naar deze verboden verhalen, skrals en draksors naar verschillende culturen en volkeren zoals struiklanders – ik vond het super interessant om steeds meer te weten te komen van deze nieuwe wereld. Wat ik misschien nog wel het leukst vond, waren de verboden verhalen. In Firgaard zijn oude verhalen namelijk verboden en dodelijk, maar Asha trekt zich hier niet veel van aan en lokt draken met deze verhalen. In het boek zijn er daarom pagina’s grijs gekleurd om aan te tonen dat het verhalen zijn die Asha vertelt. Door deze verhalen wordt er steeds meer onthuld aan de lezer over Firgaard en de geschiedenis van het land.

Met dit boek weet Kristen Ciccarelli een goed doordacht, origineel verhaal neer te zetten dat voor iedere fantasy-liefhebber een echte must-read is. Het verhaal heeft alles – een vleugje romantiek, mysterie, een badass hoofdpersonage, heel veel actie en niet te vergeten: draken(!). Ik ben heel erg blij dat ik niet ben gestopt met lezen toen ik moeite had om in het verhaal te komen, want uiteindelijk vond ik het een heel mooi geschreven, origineel boek en weet ik zeker dat dit verhaal me nog lang bijblijft. Ik ben benieuwd naar de volgende delen, die ik zeker weten ook zal lezen!

Heb jij Iskari al gelezen? Zo ja, wat vond jij ervan?

10 thoughts on “Recensie: Iskari, de laatste Namsara van Kristen Ciccarelli

1. Thank you Hana! I’m sorry that the review isn’t in English, though! I read the book in Dutch so I also wrote the review in Dutch 🙂

1. Awesome review! Alleen al door die cover dacht ik er aan om het Nederlandse exemplaar te kopen, haha, maar nu heb je me helemaal overtuigd! Ik zal je laten weten wat ik ervan vind als ik hem uit heb!

2. Wow, dit boek ziet er zo tof uit! En ik ben het met je eens, had eerst wat moeite met erin te komen, maar het was het uiteindelijk meer dan waard! X

3. Ik vind de cover ook wel echt héél prachtig, maar weet nog niet heel zeker of ik hem nu direct ga halen. Je review heeft me wel aan het twijfelen gezet, want eerst wilde ik hem helemaal niet halen, maar ik denk dat ik hem toch op mijn to-be-read en Kerstmis verlanglijstje zet.