Recensie: Let’s focus! van Marit Hilarius

Titel: Let’s focus!
Auteur: Marit Hilarius
Uitgeverij: Blossom Books
Publicatie datum: april 2018
Genre: fotografie
Gelezen op: 29 juni 2018

“Heb je zin in dikke boeken vol theorie en ingewikkelde regeltjes? Of wil je een fijn boek dat je simpelweg vertelt hoe je op vakantie het prachtige uitzicht fatsoenlijk kunt vastleggen? Ik hoop dat die tweede optie beter bij jou past, want dan is dit het perfecte boek voor jou.”

Ik fotografeer zelf al een aantal jaar – natuurlijk fotografeerde ik daarvoor al via mijn telefoon en leende ik soms de compactcamera van mijn vader, maar mijn eerste spiegelreflexcamera kocht ik in 2013. In het begin wist ik niet zo goed wat me overkwam. Al die nieuwe instellingen en verschillende knopjes die elk weer iets anders deden – ik had geen idee wat alles nou eigenlijk betekende. Uiteindelijk leerde ik steeds meer door zelf uit te proberen, want de fotografieboeken die er toen waren stonden vol met saaie, informatieve teksten.

Let’s focus! staat bekend als het niet-technische fotografiehandboek. Waar gewone fotografieboeken dus vol staan met saaie regeltjes en pagina’s vol theorie, wordt het in dit boek heel anders aangepakt: aangevuld met de prachtige foto’s van Marit Hilarius wordt fotografie uitgelegd in simpele, duidelijke stappen die je als beginner goed kunt volgen. Ook als je al bekend bent met fotografie is dit boek handig om in je kast te hebben, want door de vele onderwerpen die worden besproken kun je zeker nog wat leren van dit boek.

Dit boek is opgedeeld in drie delen: Let’s study!, Let’s go! en Let’s go pro!. Deel één, Let’s study!, gaat over de basis. Hierin leer je alles over de verschillende soorten camera’s en welke het beste bij jou past, de soorten lenzen en waar deze lenzen het beste voor kunnen worden gebruikt en de basis van het fotograferen zelf – hoe maak je scherpe foto’s? Hoe kies je ervoor vanuit welk standpunt je fotografeert?

Deel twee, Let’s go!, gaat vervolgens verder met de verschillende soorten fotografie. Marit Hilarius bespreekt hier o.a. natuurfotografie, productfotografie en foto’s maken voor Instagram. Ook de nabewerking van foto’s wordt hier besproken. Zelf vond ik dat dit wel erg kort werd uitgelegd, met aan het eind een verwijzing naar Marits blog. Ik had het denk ik nog leuker gevonden als dit onderwerp wat meer werd besproken, met extra voorbeelden en uitleg.

Deel drie is Let’s go pro!. De titel zegt het zelf natuurlijk al: dit deel gaat over het werken als fotograaf en hier ook echt geld mee verdienen. Zelf wist ik hier nog niet heel veel over, dus ik vond het erg interessant om te lezen en heb er veel van geleerd. Fotografe zijn als beroep is niet altijd even leuk – het vergt veel tijd, moeite en vooral heel veel oefening tot je er echt klaar voor bent.

Naast de verschillende onderwerpen die aan bod komen, is het ook nog eens hartstikke leuk om met dit boek over fotografie te leren. Alleen de buitenkant ziet er al prachtig uit! Als je het boek openslaat en doorbladerd zie je daarnaast ook heel veel mooie foto’s gemaakt door Marit zelf, waardoor het nooit saai wordt om dit boek te lezen. Achterin vind je ook een register, zodat je snel een onderwerp kunt vinden als je ergens specifiek op zoek naar bent.

Al met al kan ik je dit handige fotografieboek zeker aanraden. Het is niet alleen een supermooi boek om te hebben en af en toe even door te bladeren, het is ook nog eens heel leerzaam. Dit boek maakt het leren over fotografie leuk en geeft je genoeg inspiratie om direct aan de slag te gaan!

Heb jij het boek al gelezen? Zo ja, wat vond je ervan?

2 thoughts on “Recensie: Let’s focus! van Marit Hilarius